Z nauka za Pan Brat

Interdyscyplinarne, praktyczne zajęcia z przedmiotów matematyczno – przyrodniczych „Z nauką za pan brat”.

Od roku szkolnego 2020/21 zapraszamy uczniów klas siódmych na interdyscyplinarne, praktyczne zajęcia z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych „Z nauką za pan brat”.
W roku szkolnym 2021/2022 po raz pierwszy uczniowie ośmioletnich szkół podstawowych na egzaminie ósmoklasisty będą, oprócz języka polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego, wybierać dodatkowy przedmiot egzaminacyjny, z takich przedmiotów jak: historia, biologia, geografia, fizyka i chemia. Wynik egzaminu będzie miał wpływ na późniejszą rekrutację do szkół średnich – głównie techników i liceów ogólnokształcących.
Zajęcia dedykowane są dla uczniów szczególnie zainteresowanych przedmiotami matematyczno-przyrodniczymi, którzy na egzaminie ósmoklasisty wybiorą jako dodatkowy przedmiot – biologię, geografię, chemię lub fizykę, pragnących poszerzyć wiadomości z zakresu tych przedmiotów i rozwijać się naukowo.
W pierwszym roku trwania zajęć, spotkania będą miały charakter ogólnoprzyrodniczy – uczniowie będą uczyć się samodzielnego wykonywania doświadczeń i pomiarów, zbierania informacji i jej przetwarzania. Pracować będą głównie metodą projektu.
W kolejnym roku szkolnym zajęcia będą już bardziej sprofilowane i ukierunkowane na konkretny przedmiot egzaminacyjny – jako przygotowanie do tej części egzaminu.
Ogólne informacje o zajęciach dla uczniów klas siódmych:
Zajęcia odbywać się będą w formie zajęć pozalekcyjnych, raz w tygodniu w bloku przeważnie dwugodzinnym (90 min.) i będą obejmować zagadnienia przyrodnicze. W roku szkolnym 2020/21 przewidzianych się jest 50 godzin zajęć. Oprócz tego planowane są wyjścia i wyjazdy ( np. UŚ – „Osobowości świata fizyki”, Wycieczki do Planetarium, Ogrodu Botanicznego, Zoologicznego, itp.) oraz zajęcia terenowe. Niektóre wycieczki będą odpłatne. W przypadku zajęć terenowych i wycieczek zajęcia mogą trwać dłużej.
Ze względu na eksperymentalny charakter zajęć, grupa uczniowska liczyć może 12 – 16 osób. Na zajęciach tych, wszystkie eksperymenty i pomiary uczniowie wykonują samodzielnie w grupach.
Nabór uczniów do grup projektowych odbywa się na podstawie pisemnej deklaracji rodziców, pobranej ze strony internetowej szkoły. W przypadku dużej liczby chętnych – zostanie przeprowadzone postępowanie rekrutacyjne, zgodnie z przyjętym i podanym do publicznej wiadomości regulaminem rekrutacyjnym. Deklaracje będą do pobrania od czerwca 2020 r. W przypadku gdy uczeń opuści 3 zajęcia bez uzasadnienia, zostanie skreślony z listy, a w jego miejsce zostanie wpisany uczeń z listy rezerwowej.
Praca uczniów na zajęciach będzie oceniana. Pod koniec roku szkolnego nauczyciele wpiszą jedną ocenę do swego przedmiotu (będącą średnią arytmetyczną ocen uzyskanych z danego przedmiotu) z wagą 3. Udział w odpłatnych zajęciach nie będzie podlegał ocenie.
Cele zajęć:
Głównym celem zajęć jest pokazanie uczniom korelacji między przedmiotami przyrodniczymi oraz rozwój przyrodniczego myślenia holistycznego – przekazanie umiejętności zastosowania zdobywanej wiedzy do działań praktycznych w codziennym życiu.
Cele szczegółowe zajęć:
• kształtowanie umiejętności wykorzystania wiedzy o charakterze naukowym do twórczego rozwiązywania problemów praktycznych,
• przyswojenie podstawowych pojęć i technik matematycznych w stopniu umożliwiającym rozpoznawanie ich przydatności i wykorzystanie w sytuacjach z życia codziennego,
• kształtowanie umiejętności przeprowadzania doświadczeń, analizowania zjawisk i formułowania wniosków z otrzymanych wyników,
• rozwijanie zainteresowań przyrodniczych,
• rozwijanie twórczego myślenia i samodzielności u uczniów,
• stosowanie zintegrowanej wiedzy przyrodniczej w praktyce,
• kształtowanie umiejętności posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi.