info e1593198679338

Psycholog szkolny – informacje

Szanowni Państwo,

wszyscy znaleźliśmy się w bardzo trudnej sytuacji, w obliczu pandemii wzmagają się nasze lęki, obawy o bezpieczeństwo własne i zdrowie bliskich nam osób. Jak przetrwać ten trudny czas? Jak rozmawiać z dziećmi o nowej, odosobnionej rzeczywistości? Przede wszystkim należy uważać na to, w jaki sposób mówimy o nowym wirusie i możliwych zagrożeniach zdrowotnych. Z jednej strony trzeba przestrzegać nasze dzieci, podkreślać, że musimy zmienić swoje zachowanie, czasowo izolować się od innych, ale nasz przekaz nie może być przytłaczający. Przesadne mówienie o katastrofie, podkreślanie jej nieuchronności może traumatyzować dzieci. Pomocne będzie rzeczowe przedstawienie aktualnej sytuacji i zapewnienie dzieci, że my dorośli, robimy wszystko, żeby zapewnić im jak najlepszą ochronę – stąd te wszystkie ograniczenia, które są niezbędne, ale mają charakter przejściowy. Pamiętajmy, że lęk jest zaraźliwy, a nasze dzieci bacznie nas obserwują. W tym trudnym okresie zadbajmy więc o dobrą organizację dnia – codzienna rutyna pomaga złagodzić stres. Zachęcajmy dzieci do twórczych aktywności: rysowania, malowania, pisania – w ten sposób wyrażą swoje emocje w naturalny sposób. Działajmy jak dobrze zorganizowana „drużyna”, okazując swoim bliskim wsparcie, troskę i pomoc. Trudne doświadczenia mogą człowieka złamać lub zbudować go silniejszym, a nasze dzieci patrząc na nas, uczą się, jak radzić sobie z przeciwnościami losu. Starajmy się każdego dnia okazywać solidarność i bezinteresowność, nawet zupełnie obcym osobom, integrować się w obliczu zagrożenia, dbać o siebie nawzajem bardziej niż kiedykolwiek, okazywać sobie autentyczną troskę, umacniać więzi.

Polecam Państwu artykuł „Dzieci pytają. Dlaczego zostajemy w domu? Na czym polega wirus?”
( link poniżej)
https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/spoleczenstwo/1947316,1,dzieci-pytaja-dlaczego-zostajemy-w-domu-na-czym-polega-wirus.read

Jeśli potrzebują Państwo wsparcia dla siebie i dzieci ze strony psychologa lub pedagoga prosimy
o zgłoszenie takiej potrzeby przez dziennik elektroniczny.

Wykaz innych instytucji pomocowych:

1. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Gliwicach ogłosiła w komunikacie:

Wsparcie dla dzieci, młodzieży i rodziców Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna zapewnia
w okresie zawieszenia działalności poprzez następujące formy:
• Strona internetowa (http://poradnia.gliwice.pl/): e-porady, formularz zgłoszeniowy
• Messenger (https://www.facebook.com/PoradniaGliwice/)
• Telefonicznie 32 231-05-69
W razie zgłoszenia sytuacji kryzysowej dziecka, będą realizowane przez psychologów
i pedagogów przyjęcia indywidualne.

2. Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111
– czynny całodobowo przez 7 dni w tygodniu
– możliwość kontaktu mailowego116111.pl
https://r-scale-00.dcs.redcdn.pl/scale/o2/tvn/web-content/m/p1/i/253614bbac999b38b5b60cae531c4969/04a7bba0-c7c0-4310-b7ac-3eb197814070.png?type=1&srcmode=4&srcx=0/1&srcy=0/1&srcw=1018&srch=2000&dstw=1018&dsth=2000&quality=80

3.Poradnia Telefoniczna dla Osób Dorosłych w Kryzysie Emocjonalnym prowadzona przez Instytut Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego 116 123 – numer jest bezpłatny, można dzwonić od 14.00 do 22.00.

Pozdrawiam serdecznie i życzę Państwu w tym trudnym czasie dużo siły, wytrwałości i zdrowia.

Psycholog szkolny