zachowaj

Kampania „Zachowaj trzeźwy umysł”

Kampania „Zachowaj Trzeźwy Umysł”, w której nasza szkoła uczestniczy od szeregu lat, to realizowana od 2002 roku ogólnopolska akcja podejmująca problem profilaktyki uzależnień. Ogólnopolska Kampania Zachowaj Trzeźwy Umysł pod honorowym patronatem Ministra Edukacji Narodowej jest przedsięwzięciem, które łączy profilaktykę z pożyteczną zabawą, czyli z edukacyjnymi konkursami. To kampania pozytywna i pomysłowa, stawiająca na wyraźny i optymistyczny przekaz. ZTU nie straszy i nie gani, ale uczy młodych ludzi, jak być silniejszymi, szczęśliwszymi i bardziej samoświadomymi osobami. Oferowane materiały profilaktyczne są nowoczesne, oryginalne, kolorowe i pomysłowe. Bazują na najnowszych trendach w edukacji. Oferuje profilaktykę, której oczekują nauczyciele i uczniowie: nie nudną i sztampową, ale barwną i pełną optymizmu.
To wyjątkowa kampania profilaktyczna dla dzieci i młodzieży. Z uśmiechem i pogodą ducha uczy, jak żyć trzeźwo, bez używek, ale za to z entuzjazmem i radością.
Jednym z jej najważniejszych celów jest promowanie konstruktywnych postaw, zdrowego stylu życia oraz atrakcyjnych dla dzieci i młodzieży zachowań prospołecznych jako alternatywy wobec wielu patologii, szczególnie picia alkoholu, zażywania narkotyków oraz stosowania przemocy.
Adresatami kampanii są uczniowie szkół podstawowych oraz nauczyciele. Kampania ta angażuje dzieci i młodzież do aktywnego przeciwstawienia się nałogom i przemocy. Jednoznacznie ukazuje, że lepiej zaangażować się w inne dziedziny życia – takie jak sport czy hobby i żyć zdrowo, niż popadać w niewolę alkoholu czy narkotyków.

Kampania „Zachowaj Trzeźwy Umysł” jako jedyna ogólnopolska kampania zachęca do udziału w konkursach plastycznych, literackich. Co roku nagradza tysiące uczniów z całej Polski, w tym również uczniów naszej szkoły. Konkursy plastyczne to sposób, który organizatorzy kampanii wykorzystują, aby odciągnąć młodych ludzi od zagrożeń i używek. Są one także jedną z bardziej popularnych form dotarcia do młodych ludzi z profilaktycznym przekazem: angażują wyobraźnię, pozwalają na wyrażanie własnych przeżyć i przemyśleń,
w końcu – dostarczają młodym uczestnikom możliwości „uzewnętrznienia” swojej twórczej ekspresji.
Ulotki dostarczane w kampanii to nie tylko suche informacje, ale też karty pracy, zawierają ćwiczenia i niebanalne zadania, aby w myśl zasady Konfucjusza „Powiedz mi,
a zapomnę. Pokaz mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem” przynieść jak największe korzyści edukacyjne. Karty pracy podzielone są na trzy etapy edukacyjne: I-III, IV-VI, VII-VIII. Kampania dostarcza też gotowe scenariusze zajęć do pracy z dziećmi na różnych poziomach edukacyjnych..

Kampania oprócz funkcji informacyjnej spełnia też rolę diagnostyczną i tym samym dostarcza wiedzy i narzędzi do pracy z dziećmi. W 2019 r. przeprowadziła ogólnopolską diagnozę społeczną – w badaniach uczestniczyła też nasza szkoła. Link do wyników badań poniżej.

Więcej informacji na stronie kampanii:
https://www.trzezwyumysl.pl/2020/